Openbare basisschool Aquamarijn | Dronten | Homepage

Onderwijs

gericht op

de toekomst

Wat u moet weten over groep 1-2

  • Kleuters ontdekken de school

    Op onze school zijn alle kinderen vanaf hun vierde jaar welkom. Zij komen dan in onze groep 1-2, waarin de kinderen de school en alles wat daarbij hoort, ontdekken. Samen spelen en leren van en met elkaar vinden wij belangrijk.

  • Samen spelen, samen werken, samen leren

    Samen met onze kleuters leren we en werken we met verschillende thema’s die aansluiten bij hun belevingswereld. Tijdens die thema’s besteden we aandacht aan de motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze kleuters, muzikale vorming, taal- en rekenbegrippen.

  • We leren lezen, schrijven en rekenen

    De leerlingen van groep 2 gaan in januari beginnen met het voorbereidend schrijven, daarnaast beginnen we in april met de eerste kern van Veilig Leren Lezen en het eerste deel rekenen op papier, Maatwerk groen. Ook het aanleren van de letters gaat nu in een sneller tempo. Dit alles gebeurt op een speelse manier. Omdat de werkwijze van groep 2 toch wel verschilt van het werken in groep 3  gaan de kinderen van groep 2 in mei/juni tijdens 5 momenten naar groep 3. Ze ervaren dan gedurende ongeveer 1 uur hoe het in groep 3 is. In tegenstelling tot groep 2 hebben in groep 3 alle kinderen bijvoorbeeld een eigen tafel en stoel.

ONTMOETEN, ONTDEKKEN EN ONTWIKKELEN BEGINT HIER

En dan is het zover! Uw kleuter is vier en mag naar school. In het begin best spannend, maar ook heel leuk. Wij doen ons best om de kleuters vanaf de eerste dag een warm welkom te geven in onze kleutergroep 1/2.

Er zitten 10 leerlingen in groep 1 en 10 leerlingen in groep 2.
Op maandag t/m woensdag  staat juf Jelly voor de groep en op donderdag en vrijdag staat juf Ineke voor de groep. Op vier ochtenden in de week is juf Rita er ook om de kinderen te begeleiden en te ondersteunen.

We werken met de methode Piramide. Voor woordenschat gebruiken we de methode LOGO 3000. Daarnaast maken we gebruik van de CPS map Fonemisch Bewustzijn en de map Begrijpend Luisteren en Woordenschat. Voor rekenen gebruiken we de methode Met Sprongen Vooruit.
We werken vanuit een thema. Iedere dag wordt er aandacht besteed aan het prentenboek van de week. Elke dag wordt er een werkles gegeven en is er tijd voor de kinderen om hun eigen keuzes te maken. De muziekles bestaat uit liedjes n.a.v. het thema. Ook leren de kinderen opzegversjes passend bij het thema. Ieder dagdeel gaan we naar buiten of naar de gymzaal. Op dinsdag krijgen de kinderen gymles van juf Mathilde, zij is onze vakleerkracht gym.

In de tweede helft van het jaar gaat groep 2 werken met een planning voor de weekopdrachten. Hierop kruisen de kinderen zelfstandig aan, in de kleur van de dag, wat ze die dag willen doen en gedaan hebben. Per thema krijgen de kinderen thuiswerk en/of een spelletje mee. Juf Jacqueline, intermediair tussen ouders en school, bespreekt aan het begin van het thema het thuiswerk met de ouders.

Groep 1-2 gaat naar een voorstelling in de Meerpaal, krijgt een workshop gegeven door de dansdocent van de Meerpaal en we gaan buiten wandelen en van de natuur genieten. We gaan op schoolreis en hebben een juffen en meesterfeest. Ook hebben we een podiumvoorstelling met onze groep.

We maken er een gezellig en leerzaam jaar van!

We leren omgaan met het dagritme van school

De kinderen maken in groep 1 een start met het basisonderwijs en komen dan in groep 1-2. Kinderen spelen en werken samen in één groep en leren van en met elkaar. We sluiten met verschillende thema’s zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld van de kleuters, zoals de jaargetijden en feestdagen, gezondheid en verkeer. Bij deze thema’s komen de onderdelen motoriek, sociaal-emotionele ontwikkeling, muzikale vorming, taal- en rekenbegrippen voor. In groep 2 krijgen de kleuters een verdieping op de leerstof. Ze maken kennis met letters en cijfers, waarmee zij zich voorbereiden op groep 3 en kunnen zij hun veterstrikdiploma halen. Ook hebben de kleuters een cultureel uitstapje.

Weerbaarheid

Wij vinden het belangrijk om voor kinderen vanaf dag 1 een veilige plek te creëren, want een kind dat zich veilig voelt, komt makkelijker tot leren.

Ouderbetrokkenheid

De kinderen van groep 1-2 krijgen per thema een map mee, hierin zitten b.v. diverse werkbladen, praatplaten, kleurplaten om samen met uw kind te maken of over te praten. Daarnaast krijgt uw kind af en toe een spelletje, passend bij het thema, mee naar huis om samen met papa, mama of oudere broer/ zus te spelen. Dit bevordert het leerproces van uw kind en u weet waar uw kind op school mee bezig is.

Ouders maken samen met hun kind een lampion.

Groep 1-2 aan het woord

“We knutselen veel en we maken vaak muziek en we spelen ook lekker buiten.”

Fatma ZehraGroep 1-2

“Ik vind het leuk dat iedereen een keertje hulpje is en ik ook!”

MeesGroep 1-2

“Ik vind het heel leuk  dat ik zelf op de computer kan om woordjes te leren lezen.”

MarvinGroep 1-2

“Ik heb heel veel  vriendjes en vriendinnetjes waar ik veel mee speel”

LatiefaGroep 1-2

Kom eens langs!

Meld uw kind aan of kom langs voor een rondleiding