Wereldoriëntatie
De grootste verandering in groep 5 is wereldoriëntatie.
Wij werken in groep 5 met de digibordmethodes : Wereldzaken, Tijdzaken en Natuurzaken.
Wereldzaken staat boordevol aantrekkelijke filmpjes en animaties. Met behulp van verschillende leerzame spelletjes geef je interessante lessen aan élke leerling, zo spelen wij in op de meervoudige intelligentie van kinderen. Deze methode laat de kinderen zien hoe veelzijdig de continenten zijn, leert hen over landschappen en klimaten, over werken en wonen.
Met Tijdzaken breng je geschiedenis tot leven. Gewoon in ons eigen klaslokaal! De interactieve lessen en diverse spelvormen maken leren leuk én zorgen ervoor dat informatie blijft hangen. Deze geschiedenismethode is visueel en spreekt daarmee elke leerling aan. Ze leren over ridders en boeren, over stoommachines en Romeinen, maar ook over moderner zaken zoals computers.
Met de interactieve lessen van Natuurzaken brengen we natuur en techniek de klas in! De proefjes, filmpjes en animaties zorgen voor begrijpelijke lessen die aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen. Ze zullen enthousiast meedoen en ondertussen de 21e-eeuwse vaardigheden inzetten en verder ontwikkelen.
Werkstuk, spreekbeurten en boekbesprekingen
Vanaf groep 5 maken de kinderen een werkstuk op de computer. Het werkstuk gaat over een zelf gekozen onderwerp. Aan de hand van een stappenplan en beoordelingsformulier maken ze een werkstuk. Als de werkstukken klaar zijn, maken ze hier een spreekbeurt van. Zo hebben de kinderen hun eigen informatie verwerkt en weten ze waar het over gaat. Thuis gaan de kinderen aan de slag met het maken van een boekbespreking, die ze presenteren in de klas. Door het jaar heen wordt er van de kinderen verwacht dat ze minstens 1 keer een boekbespreking en spreekbeurt houden. Dit mag over een onderwerp of boek zijn dat ze zelf gekozen hebben. Wel worden er eisen gesteld. De kinderen krijgen dan ook ruim van te voren een blad mee waarop staat wat er in elk geval tijdens de boekbespreking of spreekbeurt naar voren moet komen.